Van lange blonde lokken naar bruine krullen: Kobe Debie speelt ‘nieuwe’ Robin Bomans in ‘Thuis’
Hij is nieuw voor de kijker, maar Kobe vond als Robin Bomans ondertussen al zijn draai op de set.
Hetzelfde personage, maar een ander gezicht. Mechelaar Kobe Debie (20) neemt woensdag in de VRT1-serie de rol van Robin over van stadsgenoot Frits De Ruyter. Hij draait intussen al enkele maanden mee op de set.
Het personage Robin vertrok begin september naar Marokko. Bij zijn vertrek werd niet gecommuniceerd dat de bijdrage van de jonge Frits De Ruyter na vijf jaar afgelopen was. De makers hebben grote plannen met het personage, en laten de rol voortaan door Kobe Debie vertolken.
“Ik ben zelf 20, maar in de reeks is Robin nu 17. De makers maakten een kleine tijdsprong met het personage”, vertelt Kobe die zijn voorganger Frits nooit ontmoet heeft. Speelt Kobe het personage voortaan anders? “Er is een karakterswitch. Robin kwam in Marokko tot nieuwe inzichten. Hij had veel meegemaakt, denk aan het proces van Marianne en het neersteken van Dries. In Marokko was het leven rustiger en hij wil vasthouden aan dat gevoel. Tegelijk begint hij stevig te puberen.”
Robin zal de komende tijd stevig pubergedrag vertonen in ‘Thuis’.
Dat zijn eerste werkdag op 23 mei was, staat in het geheugen van Debie gegrift. “Dit is mijn eerste professionele werkervaring. In het begin was zo’n opnamedag een langgerekt adrenalineshot en was het zoeken en ploeteren op de set. Ik merkte dat de energie net iets te hoog zat, en dat ik kalm moest blijven. Maar het wende snel. Ik vond mijn draai tussen de anderen. Ik ga niet meer met stress naar de studio in Leuven.” Als groentje mocht Kobe zich meteen bewijzen tussen anciens met jaren ervaring. “Maar ik krijg goede begeleiding. Kadèr Gürbüz is mijn meter op de set, zij loodst me door die prille fase.”
“In het begin was zo’n opnamedag een langgerekt adrenalineshot en was het zoeken en ploeteren op de set. Maar het wende snel. Ik vond mijn draai tussen de anderen. Ik ga niet meer met stress naar de studio in Leuven”
Debie geeft toe dat hij geen trouwe kijker was van de reeks. “Bij mijn ouders stond vroeger Familie op. Ik heb echter nooit één van beide Vlaamse soaps gevolgd. Vanaf ik de rol had, begon ik afleveringen te bingen om die soapwereld te kennen.”
Het was afgelopen februari dat Debie een mail kreeg van een castingbureau. “In de studio mocht ik een scène spelen met Kadèr en Bart Van Avermaet (Waldek in de reeks, red.), en dat viel blijkbaar in de smaak. Het was niet mijn eerste tv-auditie, maar in dit vak krijg je vaak te maken met afwijzingen. Thuis was mijn eerste ‘ja’ en daar ben ik blij mee. Ik zal er de komende tijd de handen mee vol hebben.”
Kobe met collega’s Kadèr Gürbüz en Bart van Avermaet, Karin en Waldek in de reeks.

Kobe moet flink aan de bak, want hij combineert Thuis met zijn dramaopleiding aan Luca School of Arts. “De puzzel lukt vlot, omdat de school niks in de weg legt. Ik ben niet veel afwezig. Bovendien is het in het kader van mijn opleiding meegenomen dat ik al ervaring opdoe. Ik zit nu in mijn laatste bachelor en zou ik in juni mijn diploma moeten hebben. Daarna wil ik nog een master volgen.”
Debie werd geboren in Jette. “Mijn moeder komt uit het Brusselse, papa is van Antwerpen. De Mechelse regio bleek de gulden middenweg. Inmiddels zit ik op kot in Leuven, wat qua locatie makkelijk is met de opnames van Thuis aan de rand van de stad.“
Op zijn twaalfde begon Kobe met woordkunst-drama in Antwerpen. “Omdat ik theater wilde spelen en al doende wilde zien waar het me bracht. Gaandeweg merkte ik dat het een passie werd, en een juiste weg om professioneel in te slaan. Of alleszins om toch te proberen.” Hoewel Kobe met de jaren verliefd werd op theater in het algemeen, is hij vooral gefascineerd door bewegingstheater. “Ik vertrek graag vanuit mijn lijf. Het fysieke aspect is belangrijk. Dat probeer ik steevast in eigen werk te betrekken.”
Frits De Ruyter speelde rol sinds 2018.
Grote dromen en ambities wil Debie niet uitspreken. “Ik laat de dingen op me afkomen. Dat ik in Thuis zou meespelen had ik een jaar geleden nooit verwacht. Maar theater blijft de grootste passie, dat wel. Ik zou het geweldig vinden om zelf voorstellingen te maken en een compagnie op te richten. Als er televisie of film bijkomt, is dat zeer mooi. Ik besef ook dat ik niet de makkelijkste stiel kies. Het is niet evident om te leven van theaterwerk. Maar als je het niet probeert, lukt het zeker niet.”
Woensdag is zijn vuurdoop op tv. “Door die zomerpauze was ik al haast vergeten dat die scènes ook voor heel Vlaanderen worden uitgezonden”, lacht Kobe. “Na elke draaidag ging ik naar huis en liep ik weer anoniem rond. Pas recent kwam het besef dat ik op tv ga komen. Benieuwd wat dat gaat geven.”
Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20241009_92248640