Lut Hannes wil de komende jaren nog meer van het leven genieten, nu men haar niet meer verwacht bij Thuis.
Het is het einde van een tijdperk in Thuis. Net geen 25 jaar na haar eerste scène trekt Lut Hannes (69) zelf een streep onder het fictieve leven van Angèle Backx. “En daar heb ik een goede reden voor”, vertelt de actrice.
Tom Vets
Vandaag om 20:40

De zus van Simonneke was nooit het personage dat in zeer dramatische scènes belandde en dus gebeurde dat ook vrijdag niet. Angèle is niet dood. Ze kiest voor een nieuw leven als barista op een cruiseschip, nadat de relatie met Eddy (Daan Hugaert) op de klippen liep. “Ik denk niet dat de kijker had verwacht dat ik uit de serie zou stappen”, zegt Lut als we haar opzoeken in Geel. “Maar toen ik mijn beslissing meedeelde aan de makers, vroeg ik om het vooruit te laten gaan. Ik wou niet nog anderhalf jaar aftellen.”

Lut in haar thuishaven Geel, waar ze een zoldertheater heeft. — © Joren De Weerdt
De beslissing rijpte toen ze als Angèle minder in beeld kwam. “Het is te zeggen: ik was vaak te zien op de achtergrond in het café, terwijl andere gezichten belangrijker waren in het verhaal. Dat heeft elke acteur weleens voor. Maar zoals je weet, was ik een jaar uit de running door kanker (in 2019 keerde ze terug op het scherm, red.). Dan begin je na te denken ... Er zijn zoveel zinvolle dingen in het leven waarvoor ik amper tijd had. Ik ben bijna 70: wou ik nog jaren intensief acteren of een andere invulling geven aan mijn leven? Ik focuste enorm op de job, mede omdat Angèle voor mij niet zo makkelijk was om te spelen. Zij is echt het tegenovergestelde van Lut. Bij elke scène onderzocht ik waarom ze zus of zo reageerde. Angèle zat constant in mijn hoofd en daardoor restte me weinig tijd voor andere zaken. Mijn man is op pensioen en reist graag. Soms ging hij zelfs alleen, nu kan ik meegaan.”

Toen Lut na een jaar ziekte terugkeerde in de reeks, had Angèle een korte pittige coupe. — © VRT
Komen en gaan
Hannes is een unicum bij Thuis, want vrijdag zag je al haar vierde exitscène. “Toen ik in 1999 werd aangenomen, zeiden de producers dat ik een va-et-vientpersonage was”, zegt ze lachend. “Ik wist zelfs niet wat dat betekende. Het kwam erop neer dat Angèle na drie maanden weer weg was, maar later geregeld opnieuw opdook.” Al lijkt het nu wel een definitief einde. Eind augustus werd de laatste scène ingeblikt. “Zo’n mooie dag! Ik was zelfs ontgoocheld in mezelf dat ik niet vlugger had ingezien dat ze me bij Thuis zo graag zien. Zoveel lofbetuigingen die ik kreeg! Of er tranen vloeiden? Ik was voorbereid, ik heb niet staan bleiten. Maar ik was ontroerd door die blijk van waardering.”

Het allereerste beeld van Angèle in Thuis, uitgezonden op 13 april 1999. — © VRT
Ze was 45 toen Thuis zich aandiende. “Ik was een laatbloeier tout court als actrice. Ik gaf eerst twaalf jaar lessen Nederlands en Expressie in Geel. Tot ik mijn andere droom realiseerde en naar het conservatorium trok. Mijn eerste grote tv-project was trouwens in Nederland: een serie voor de KRO waarin ik een koppel vormde met acteur Marc Lauwrys, een zalige tijd. Tijdens de week woonde ik er in een huis in Amsterdam, bij de start van het weekend bracht een taxi me naar Geel. Daar was toen nog geld voor (lacht). Het waren ook drukke tijden, want in de weekends was ik thuis bezig met mijn zoldertheater Carte Postale.”

Een scène met Lut Hannes en Marleen Merckx uit 2004. — © VRT
Het was daar dat ooit Marleen Merckx en Pol Goossen optraden. “Ze zeiden me dat er audities waren voor de rol van Angèle. Ik was net als Marleen mager en met dat rosse haar leken we echt twee zussen. Mijn debuut in Thuis kon tellen, als Angèle speelde ik geregeld met de grote Ann Petersen (die in december al twintig jaar overleden is, red.). Leuk weetje: mijn tv-moeder Yvette werd gespeeld door Chris Boni, ze was voordien mijn lerares toneel in het Conservatorium van Gent.”
Niet de sympathiekste
Aanvankelijk was Angèle een heuse feeks en ruziestookster. “Toen ze na enkele jaren ook zwarte kledij en donkere oogschaduw ging gebruiken, paste ik dat karakter aan. Niemand is 100% zwart (lacht). Het moest nog leuk zijn om naar te kijken. Angèle was tot het einde geen makkelijke vrouw, maar ze werd stilaan sympathieker. Ik ging op zoek naar een humoristisch aspect in haar. Ik vond dat op de set van Bar Madam, waarop ik aan de hoofdschrijver vroeg of Angèle kon blijven werken als cafémadam. Zo werd ze een volkser figuur.”

22 augustus 2023: de laatste draaidag na bijna 25 jaar. — © VRT
En wat nu? “Sinds corona ligt mijn zoldertheater stil. Geregeld ga ik naar de zolder en mijmer ik over wat er zich daar heeft afgespeeld. Al die optredens, de vele toeschouwers, het harde werk. Ik kan het weer opstarten, maar dat is ook flinke arbeid. Ik hoop alleszins dat het acteren niet stopt. Doe een voorstel, en ik zet er mijn speeltanden in.”

Zoals ze 25 jaar geleden verscheen in de generiek, die toen uit stijlvolle portretten bestond. — © VRT
Bron: https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf202310 ... 4lOYvJQvpU