satine schreef: do 13 okt 2022, 13:07
Dat dacht ik ook - ze wou in ieder geval haar aandelen verkopen.
Maar ook daar is geld voor nodig, geld dat er eigenlijk al niet echt was voor geweten was dat er dit seizoen meer dan waarschijnlijk geen wijn zal zijn om te verkopen.
Toch niet van eigen bottelling.
Inderdaad... Rosa heeft dit ook wel aangegeven bij Karin, toch? Die haar toen verzekerde dat ze voorlopig niks zou gaan verkopen omdat ze het het schip niet zinkend achter wilde laten, dacht ik. Aan de hand daarvan is Karin volgens mij ook haar "reddingsactie" gestart.
Wanneer Karin dan wel wil gaan verkopen, is mij ook niet duidelijk. En uiteindelijk is dat ook wel een onzekere situatie voor Rosa en Waldek natuurlijk, maar toch... Daar staat tegenover dat Karin wel meer binding met Stevenson heeft dan Nora.
In die zin kan ik Karin's gedachtegang dan ook wel begrijpen, want Nora's investering zou een soort persoonlijke geste zijn richting Waldek. Ze is helemaal niet zakelijk onderlegd en kent ook nog eens niks van wijnmaken o.i.d.
Ik vraag me af hoe "handig" zo'n investering zou zijn. Lijkt me niet verstandig om de toekomst van een bedrijf te baseren op een "verkering" die eigenlijk pas net lopende was (en waarvan wij zelfs al weten dat Waldek er alweer aan twijfelde).
Terwijl Femke (en De Withoeve) wel zakelijke belangen hebben bij de wijnhandel en Femke ook meer zakelijk ingesteld is. Wat dat betreft kon ik Karin dan ook wel volgen. Femke zou een zakelijkere en daarmee stabielere optie zijn, en ook al heeft Femke een begrijpelijke en veilige keuze gemaakt door er nu niet in te stappen, is het wel zo dat zij er onherroepelijk gevolgen van gaat ondervinden mocht Stevenson het niet overleven. Daar valt voor de Withoeve misschien wel overheen te komen, maar toch; het gaat wel invloed hebben...
Van wat ik de laatste dagen heb begrepen uit het hele gebeuren, verkopen ze daar inderdaad nog meer wijn dan alleen van hun eigen wijngaard en is het nu gewoon alleen een heel grote hap uit het budget dat de hele oogst (en alle tijd, geld en moeite die daarin gestoken is) om zeep is. Daarbij zullen ze ook wel gerekend hebben op bepaalde inkomsten uit die oogst, die er nu op de koop toe ook nog eens niet gaan zijn.
Zoiets moet wel heel zwaar zijn financieel, zeker voor een vrij klein bedrijf wat nog maar weinig tot geen buffer opgebouwd had.