johan1969 schreef: zo 26 dec 2021, 16:40
Klopt, maar in een serviceflat zit men toch ook maar alleen als men geen partner heeft. Dan is het bij Tom, Karin en Robin toch gezelliger (als er geen ruzie is).
Maar in andere, "gewone" huizen zit je ook alleen als je geen partner hebt. Een serviceflat is daar geen uitzondering in. En dat is dus juist het punt; niet iedereen zit te wachten op een partner of een berg huisgenoten, dat blijkt dus ook uit de cijfers, want 35% Is een enorm aantal als je in mensen gaat tellen.
Dat het niet altijd een feestje is om met huisgenoten te wonen, wordt dan weer wél mooi weergegeven in Thuis, vooral in het geval van Marianne. Er is weinig privacy, als mensen ruzie hebben dan zit je daar onherroepelijk tussen, wil je wat voor jezelf doen dan moet je op je slaapkamertje gaan zitten, enz. Dus wat heeft ze er nou eigenlijk voor plezier aan dat ze bij Tom en Karin inwoont? Enkel het contact met Robin is leuk, de rest is hooguit "te doen", maar gezellig is anders.
Ook ik vind het al jaren behoorlijk apart hoe er in Thuis toch maar gepusht wordt om mensen aan een partner te helpen of samen te laten wonen met andere mensen. Ik begrijp dat het makkelijker en interessanter is om personages aan een verhaallijn te helpen en te houden, maar het wordt dan ook nog eens zodanig in de verf gezet dat mensen die alleen zijn, letterlijk als "sneu" worden bestempeld, en dat stoort me dan weer wél heel erg. Ik vind dat niet terecht en in sommige gevallen zelfs beledigend. Kijk alleen al maar naar de reactie van Nancy en Tamara toen Marianne het huwelijksaanzoek van Leo niet meteen accepteerde. Dat werd gewoon bekritiseerd alsof ze blij moest zijn dat iemand haar nog wilde op haar leeftijd...