Luc Bomans (Mark Willems)

Gesloten
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Re: Luc Bomans (Mark Willems)

Bericht door Caligula »

jessie V. schreef:Dus de betreffende leveranciers zijn daarvan op de hoogte. :-?
Ja,maar die krijgen ook hun deeltje, dus die zwijgen.
Hoe dan ook,het gaat wel efkens spannend worden voor Luc; een fraude zaak en dan nog de Mexico zaak die daar ergens in de lucht hangt.
0 x
Potentia Principatum
annekeHU
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door annekeHU »

jessie V. schreef:Ik snap er ook niet veel van. Hij vraagt de leverancier(s) een hogere factuur de sturen dan de waarde van de geleverde goederen. Hij zelf betaalt die factuur met geld van de zaak en het verschil krijgt hij (op de een of andere manier) terug en dat komt op zijn privérekening. Dus de betreffende leveranciers zijn daarvan op de hoogte. :-?
die krijgen dus wellicht een percentje van het bedrag dat hij achterover drukt.. zo hebben die leveranciers op hun beurt " zwart geld" en zullen wellicht ook kunnen frauderen met de BTW ? ( ik ben geen boekhouder, dus het kan zijn dat ik hier klinkklare onzin vertel?)
0 x
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5
x 694
x 532

Bericht door jessie V. »

Ik vind het toch een beetje onbeholpen manier om te frauderen. Maar ik ben ook niet zo thuis in die zaken :razz:
0 x
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Caligula »

Het probleem voor mij is dat die leverancier wel een officiële factuur heeft afgegeven. Hij betaald de "overschot" terug aan Luc mits afhouding van een percentje. OK, maar de factuur is en blijft wel in de boekhouding van de leverancier, tenzij hij met een "dubbele" boekhouding werkt?
0 x
Potentia Principatum
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5
x 694
x 532

Bericht door jessie V. »

Juist daarom snap ik er maar weinig van.
0 x
Lazylady
x 435

Bericht door Lazylady »

Ja, ik vond het ook raar. Nu zijn financiën mijn sterkste kant sowieso niet, maar...
0 x
Devilex
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Devilex »

Heel die manier van "frauderen" klopt toch langs geen kanten?

1.Er wordt een bestelbon afgeleverd met goederen aan pakweg 1000 Euro, deze bon krijgen Femke en Peter te zien.
2.Er wordt een factuur opgemaakt van die bestelbon, maar op deze factuur staat 1500 Euro, deze factuur krijgt enkel Luc te zien.

Volgens de makers betaalt Luc dus altijd te veel om op die manier het bedrijf leeg te zuigen. Maar wat hebben die leveranciers daar dan aan? Die leveranciers zitten door die te hoge facturen met veel witte inkomsten waar ze achteraf op belast gaan worden. Waarom zou Luc trouwens zijn bedrijf willen leegzuigen?

Logischer was omgekeerd geweest, dat het bedrijf op de facturen een korting kreeg tegenover het bedrag op de bestelbonnen, en dat Luc hier een percentje van in zijn zak stak. Maar dan valt zoiets binnen een vennootschap nog altijd moeilijk weg te moffelen.
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

Devilex schreef:Heel die manier van "frauderen" klopt toch langs geen kanten?

1.Er wordt een bestelbon afgeleverd met goederen aan pakweg 1000 Euro, deze bon krijgen Femke en Peter te zien.
2.Er wordt een factuur opgemaakt van die bestelbon, maar op deze factuur staat 1500 Euro, deze factuur krijgt enkel Luc te zien.

Volgens de makers betaalt Luc dus altijd te veel om op die manier het bedrijf leeg te zuigen. Maar wat hebben die leveranciers daar dan aan? Die leveranciers zitten door die te hoge facturen met veel witte inkomsten waar ze achteraf op belast gaan worden. Waarom zou Luc trouwens zijn bedrijf willen leegzuigen?

Logischer was omgekeerd geweest, dat het bedrijf op de facturen een korting kreeg tegenover het bedrag op de bestelbonnen, en dat Luc hier een percentje van in zijn zak stak. Maar dan valt zoiets binnen een vennootschap nog altijd moeilijk weg te moffelen.
Die leveranciers moeten voor die extra vijfhonderd euro geen extra diensten/goederen leveren. Dus minder kosten, dus meer winst.
0 x
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Caligula »

Dacht ik ook. Nu krijgen die leveranciers wel een percentje van Luc natuurlijk. Maar hun boekhouding kan dan nooit niet kloppen. Tenzij nog meer fraude en een zwart-witte boekhouding. Maa het blijft idd ietwat moeilijk te verstaan. Kan natuurlijk zijn dat een van de scenaristen daar meer van weet dan wij...
0 x
Potentia Principatum
ranske
Poster rang 4
Poster rang 4

Bericht door ranske »

Devilex schreef:Maar wat hebben die leveranciers daar dan aan? Die leveranciers zitten door die te hoge facturen met veel witte inkomsten waar ze achteraf op belast gaan worden
Voilà.
Caligula schreef:Het probleem voor mij is dat die leverancier wel een officiële factuur heeft afgegeven. Hij betaald de "overschot" terug aan Luc mits afhouding van een percentje. OK, maar de factuur is en blijft wel in de boekhouding van de leverancier, tenzij hij met een "dubbele" boekhouding werkt?
Dit alleen al maakt het ongeloofwaardig. Geen leverancier dit overweegt. Zijn verhoogde belastingaanslag
zal het percentje van Luc ver overtreffen.
0 x
Devilex
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Devilex »

ranske schreef:Zijn verhoogde belastingaanslag
Om over sociale bijdragen nog maar te zwijgen.
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

ranske schreef:
Caligula schreef:Het probleem voor mij is dat die leverancier wel een officiële factuur heeft afgegeven. Hij betaald de "overschot" terug aan Luc mits afhouding van een percentje. OK, maar de factuur is en blijft wel in de boekhouding van de leverancier, tenzij hij met een "dubbele" boekhouding werkt?
Dit alleen al maakt het ongeloofwaardig. Geen leverancier dit overweegt. Zijn verhoogde belastingaanslag
Tenzij die leverancier een ander bedrag zet op de factuur die hij in de boekhouding steekt dan op diegene die hij aan Luc geeft natuurlijk.
0 x
Devilex
Poster rang 1
Poster rang 1

Bericht door Devilex »

tvx1 schreef:
ranske schreef:
Tenzij die leverancier een ander bedrag zet op de factuur die hij in de boekhouding steekt dan op diegene die hij aan Luc geeft natuurlijk.
Dat is dan wel zeer omslachtig en daarmee loopt de leverancier enorm veel risico voor een klein percentje.
0 x
Caligula
Poster rang 5
Poster rang 5

Bericht door Caligula »

tvx1 schreef:Tenzij die leverancier een ander bedrag zet op de factuur die hij in de boekhouding steekt dan op diegene die hij aan Luc geeft natuurlijk.
Juist! En een klein percentje maal xxxx wordt een groot percentje. Het is natuurlijk een gevaarlijk spelletje maar dat doen fraudeurs toch altijd?
0 x
Potentia Principatum
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

En als klap op de vuurpijl heeft Luc nog een recente veroordeling voor fraude op zijn strafblad staan.
0 x
Gesloten