Steven Lambrechts (Ben Van Ostade)

Gesloten
catherine
Poster rang 1
Poster rang 1
x 53
x 83

Bericht door catherine »

Ik had een kennis die ALS had en zich ook heeft laten euthanaseren (in een veel verder stadium dan Steven). Haar familie vertelde dat ALS de enige ziekte zou zijn waarbij slechts 1 arts mag beslissen. In andere gevallen moeten meerdere dokters hun goedkeuring geven.
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 928
x 1486

Bericht door heidiw »

De uitvaart van opa was om 10u. 's Middags om 17u konden we de as al uitstrooien. Er zal natuurlijk veel afhangen van de grootte en het gewicht van de overledene, en de drukte in het crematorium, maar onmogelijk is het niet. Alles gebeurde in heel intieme kring, dus Steven zal niet opgebaard zijn en of hij een uitvaart wou is nooit gezegd. Het enige verschil zal zijn dat we ipv zoals gewoonlijk op vrijdagavond blijven hangen, we volgende week al maandag(avond) zijn. Anders klopt het idd niet.
Maar de scène over de euthanasie was heel sereen en realistisch. De mens die wil sterven, zijn familie en een dokter die hem zacht laat inslapen. Meer niet.
0 x
catherine
Poster rang 1
Poster rang 1
x 53
x 83

Bericht door catherine »

Ik had een kennis die ALS had en zich ook heeft laten euthanaseren (in een veel verder stadium dan Steven). Haar familie vertelde dat ALS de enige ziekte zou zijn waarbij slechts 1 arts mag beslissen. In andere gevallen moeten meerdere dokters hun goedkeuring geven.
0 x
catherine
Poster rang 1
Poster rang 1
x 53
x 83

Bericht door catherine »

@heidiw
Inderdaad, mijn moeder is 's morgens gecremeerd en haar urne is in de namiddag te water gelaten.
0 x
Tiboko
Poster rang 5
Poster rang 5
x 47
x 1034

Bericht door Tiboko »

In dit geval was het feest 's avonds en zagen we Rosa in de vroege ochtend (er hing nog nevel) de assen uitstrooien.

Dat betekent dat de crematie 's nachts moet zijn geweest? Vanwaar die haast?
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 928
x 1486

Bericht door heidiw »

Neen, ik denk op zaterdag, dan werken de crematoria ook. We zullen maandag gewoon op maandag beginnen, tegen de gewoonte in.
0 x
catherine
Poster rang 1
Poster rang 1
x 53
x 83

Bericht door catherine »

Kan in de vroege ochtend gecremeerd zijn. In het echte leven gebeurt dat meestal voor de dienst/uitvaart zodat daarna meteen de verstrooiing kan gebeuren en dan koffietafel.
0 x
apestaart
Poster rang 4
Poster rang 4
x 184

Bericht door apestaart »

catherine schreef: za 20 apr 2019, 12:40 In het echte leven gebeurt dat meestal voor de dienst/uitvaart zodat daarna meteen de verstrooiing kan gebeuren en dan koffietafel.
Meestal maar niet altijd, zo werd mijn overgrootmoeder de kerk binnengedragen in haar doodkist daarna zijn wij naar het crematorium gereden vervolgens nog eens een korte plechtigheid daarna vond de eigenlijke verbranding plaats en ondertussen gingen we dan aan de koffietafel zitten, het is te zeggen wij nuttigden onze maaltijd, daarna werden we uitgenodigd om de asverstrooing bij te wonen.
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

apestaart schreef: za 20 apr 2019, 00:28 Hij is dus blijkbaar op dezelfde dag gecremeerd
Nee toch niet. Het feest vond 's avonds plaats, maar als ze in de wijngaard waren was het duidelijk al opnieuw dag. Dat was dus niet op dezelfde dag.
0 x
tvx1
x 435

Bericht door tvx1 »

apestaart schreef: za 20 apr 2019, 14:36 Meestal maar niet altijd, zo werd mijn overgrootmoeder de kerk binnengedragen in haar doodkist daarna zijn wij naar het crematorium gereden vervolgens nog eens een korte plechtigheid daarna vond de eigenlijke verbranding plaats en ondertussen gingen we dan aan de koffietafel zitten, het is te zeggen wij nuttigden onze maaltijd, daarna werden we uitgenodigd om de asverstrooing bij te wonen.
Ja, ik heb zo ook al enkele begrafenissen bijgewoond met een dergelijk verloop. Zo kan het dus ook.
0 x
Kiki_Dee
Poster rang 4
Poster rang 4
x 173
x 549

Bericht door Kiki_Dee »

Ik hoop dat met het heengaan van Steven, dat zeemzoete gedoe en dat ‘one-happy-family’ gedrag ook uit thuis heengaat!
0 x
vdbemdsa
Poster rang 2
Poster rang 2
x 3
x 112

Bericht door vdbemdsa »

catherine schreef: za 20 apr 2019, 12:40 Kan in de vroege ochtend gecremeerd zijn. In het echte leven gebeurt dat meestal voor de dienst/uitvaart zodat daarna meteen de verstrooiing kan gebeuren en dan koffietafel.
Mijn schoonzus is om 7 u 's morgens gecremeerd
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

Kiki_Dee schreef: di 23 apr 2019, 08:28 Ik hoop dat met het heengaan van Steven, dat zeemzoete gedoe en dat ‘one-happy-family’ gedrag ook uit thuis heengaat!
Dat hoop ik met je mee... ;)

Het is lastig om toe te geven, want ik lees op verschillende plaatsen dat mensen die dichtbij iemand staan met ALS juist enorm te spreken zijn over de verhaallijn rond Steven. En alleen al voor hen ben ik dus ook blij dat het in Thuis voorbij gekomen is, want het is altijd mooi als mensen ergens troost uit kunnen halen, op wat voor manier dan ook...

Maar ik vond het zo'n verschrikkelijk mens, met dubbele standaarden en een verknipte kijk op zijn eigen verleden... :oops:
Echt 100% egoist, zowel in ziekte als gezondheid, waardoor die zeemzoete toestanden nog eens extra tenenkrommend overkwamen.
Ik ga hem dus ook absoluut niet missen. :nope:
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1662
x 2567

Bericht door satine »

Ik vond het wat dubbel: het afscheid op zich was inderdaad mooi en sereen gebracht.
Het uitstrooien van de assen aan de wijnranken vond ik dan weer wat 'er over'.
Mooie symboliek, dat wel - maar het deed mij te veel aan het lied 'Rode heuvel' van Wim De Craene denken.
Maar het personage Steven zal ik zeker niet missen. :nope:
Om dezelfde redenen als Christel.
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 928
x 1486

Bericht door heidiw »

Ik begrijp wel dat het voor mensen met ALS en hun familie belangrijk is dat deze ziekte aan bod komt in een drukbekeken programma. Helaas werd de aandacht voor de ziekte en het verloop ervan volledig overschaduwd door het rotkarakter van Steven en het eeuwige gezemel van Rosa en Kobe. Ik zal hem evenmin missen.
0 x
Gesloten