Ruben Huisman (Wim Van De Velde)
- hannanaske
- Poster rang 5
- x 10
- x 77
Re: Ruben Huisman (Wim Van De Velde)
Ik ga akkoord met wat hier al boven staat. Ik zie persoonlijk niet in waarom Ruben zich medeverantwoordelijk moet voelen.
Ruben moest wat vroeger door en heeft Jana de toelating gegeven om wat langer te blijven door werken.
Van zodra Ruben de deur nog maar dicht had gedaan, was Jana al op zoek naar dat dossier. Zelfs al liggen die documenten open en vlak voor haar neus, dan heeft ze nog het recht niet om daar zomaar eens in te piepen.
Het is zelfs niet bij één keer gebleven hé. Eerst speelt ze die confidentiële informatie door en als Olivia het niet meteen gelooft, kijkt ze nog een tweede keer om foto's te nemen. Nochtans kon ze aan de hand van Ruben zijn sms al afleiden dat hij haar betrapt had. Toch nam ze het risico om verder te gaan.
Ik vind ook dat het Jana haar fout is, en van niemand anders. Ruben vertrouwde er gewoon op dat Jana de deur achter zich zou sluiten van zodra ze vertrok. Nancy komt toch ook al eens mappen en dossiers tegen als ze gaat poetsen, daarom mag die daar ook niet zomaar in gaan neuzen. Je vertrouwt je collega's en Jana heeft daar misbruik van gemaakt.
Anyway.... Ik vermoed dat Ruben het beste zal gedaan hebben voor zijn cliënt: Politie waarschuwen, een gesprekje willen regelen met Olivia etc.
maar ik vind wel dat er opvallend weinig nazorg is voor Jana.
Ruben komt haar zeggen dat hij de universiteit gaat verwittigen (hij kon ook niet anders) en dat Jana opnieuw zal moeten beginnen. Hij maakte zelf de terechte conclusie dat Jana zich moet laten helpen.
Daarom vind ik het raar dat hij geen contact opneemt met een collega of dat hij Jana geen gegevens bezorgt waar ze terecht kan. Hoe fout ze ook gehandeld heeft, ze heeft idd recht op een luisterend oor.
Ruben moest wat vroeger door en heeft Jana de toelating gegeven om wat langer te blijven door werken.
Van zodra Ruben de deur nog maar dicht had gedaan, was Jana al op zoek naar dat dossier. Zelfs al liggen die documenten open en vlak voor haar neus, dan heeft ze nog het recht niet om daar zomaar eens in te piepen.
Het is zelfs niet bij één keer gebleven hé. Eerst speelt ze die confidentiële informatie door en als Olivia het niet meteen gelooft, kijkt ze nog een tweede keer om foto's te nemen. Nochtans kon ze aan de hand van Ruben zijn sms al afleiden dat hij haar betrapt had. Toch nam ze het risico om verder te gaan.
Ik vind ook dat het Jana haar fout is, en van niemand anders. Ruben vertrouwde er gewoon op dat Jana de deur achter zich zou sluiten van zodra ze vertrok. Nancy komt toch ook al eens mappen en dossiers tegen als ze gaat poetsen, daarom mag die daar ook niet zomaar in gaan neuzen. Je vertrouwt je collega's en Jana heeft daar misbruik van gemaakt.
Anyway.... Ik vermoed dat Ruben het beste zal gedaan hebben voor zijn cliënt: Politie waarschuwen, een gesprekje willen regelen met Olivia etc.
maar ik vind wel dat er opvallend weinig nazorg is voor Jana.
Ruben komt haar zeggen dat hij de universiteit gaat verwittigen (hij kon ook niet anders) en dat Jana opnieuw zal moeten beginnen. Hij maakte zelf de terechte conclusie dat Jana zich moet laten helpen.
Daarom vind ik het raar dat hij geen contact opneemt met een collega of dat hij Jana geen gegevens bezorgt waar ze terecht kan. Hoe fout ze ook gehandeld heeft, ze heeft idd recht op een luisterend oor.
0 x
Imagination is the only weapon in the war against reality.
-
- x 435
Dat vind ik ook. Dat hij kwaad is, snap ik, maar hij moet toch beseffen dat zijn mail naar de universiteit zware gevolgen heeft voor Jana en dat ze dat misschien echt wel niet aankan. Dat hij daar licht over gaat, gaat er bij mij niet in.hannanaske schreef:maar ik vind wel dat er opvallend weinig nazorg is voor Jana.
0 x
-
- Poster rang 5
- x 928
- x 1486
Bij mij ook niet. Ik vind dat hij met twee maten en gewichten meet: de ene mag op begrip rekenen voor ernstige feiten omdat hij "een moeilijke jeugd" heeft gehad, een ander met een even moeilijke jeugd wordt afgemaakt zonder kans op verdediging. Dat betekent voor mij dat hij als hulpverlener selectief is en dat is ook een zware fout.
0 x
-
- Poster rang 5
- x 690
- x 532
-
- x 435
Wij kennen Jana's moeilijke jeugd maar Ruben weet daar niets van.heidiw schreef:Bij mij ook niet. Ik vind dat hij met twee maten en gewichten meet: de ene mag op begrip rekenen voor ernstige feiten omdat hij "een moeilijke jeugd" heeft gehad, een ander met een even moeilijke jeugd wordt afgemaakt zonder kans op verdediging. Dat betekent voor mij dat hij als hulpverlener selectief is en dat is ook een zware fout.
0 x
- Caligula
- Poster rang 5
Wel,Arne is patiënt bij Ruben en Jana is stagiair,toch wel een verschil zou ik denken. Ruben moet begrip hebben voor Arne want het is zijn patiënt,hij moet helemaal geen begrip hebben voor Jana. Hij vertrouwde haar.heidiw schreef:Bij mij ook niet. Ik vind dat hij met twee maten en gewichten meet: de ene mag op begrip rekenen voor ernstige feiten omdat hij "een moeilijke jeugd" heeft gehad, een ander met een even moeilijke jeugd wordt afgemaakt zonder kans op verdediging. Dat betekent voor mij dat hij als hulpverlener selectief is en dat is ook een zware fout.
0 x
Potentia Principatum
-
- Poster rang 5
- x 2250
- x 189
Trouwens hoe zou hij weten wat er in het leven van jana gebeurde lang voor hij ze ontmoette????
0 x
-
- Poster rang 2
Hoeveel begrip moet Ruben opbrengen voor een stagiaire met het lef zich in zijn praktijk naar binnen te werkenCaligula schreef:
Wel,Arne is patiënt bij Ruben en Jana is stagiair,toch wel een verschil zou ik denken. Ruben moet begrip hebben voor Arne want het is zijn patiënt,hij moet helemaal geen begrip hebben voor Jana. Hij vertrouwde haar.
onder vals voorwendsel om meer te weten te komen over iemand zie ze daar zag buitengaan ?
Die gegevens kopieert en ze naar buiten brengt en heel zijn werk zomaar kapotmaakt ?
Greintje respekt noch inleving voor iemand die haar volledig vertrouwde

0 x
- hannanaske
- Poster rang 5
- x 10
- x 77
hannanaske schreef:maar ik vind wel dat er opvallend weinig nazorg is voor Jana.
Maar Ruben is psycholoog of psychiater (ik ben er eerlijk gezegd nog steeds niet uit wat Ruben nu eigenlijk isheidiw schreef:Bij mij ook niet. Ik vind dat hij met twee maten en gewichten meet: de ene mag op begrip rekenen voor ernstige feiten omdat hij "een moeilijke jeugd" heeft gehad, een ander met een even moeilijke jeugd wordt afgemaakt zonder kans op verdediging. Dat betekent voor mij dat hij als hulpverlener selectief is en dat is ook een zware fout.

Waar zouden mensen als Arne trouwens naartoe moeten als niemand hen een tweede kans geeft?
Maar goed, dat staat los van wat Jana allemaal heeft moeten doorstaan. Zoals ik al zei vind ik het vreemd dat Ruben geen contactgegevens heeft gegeven van een collega. Ik vermoed ook dat in de universiteiten toch ook wel vaak iemand zit waar je terecht kan als je problemen hebt met examens, of wanneer het niet goed lukt met je studies.
Je zou toch denken dat ze bij zo'n schorsing ook wel iets voorzien?
Een collega van Ruben had haar kunnen uitnodigen voor een gesprek. Ruben kon in dit geval nog moeilijk zelf Jana behandelen. Hij is zelf de 'oorzaak' van het probleem en er zou altijd een wrevel blijven hangen.

0 x
Imagination is the only weapon in the war against reality.
-
- Poster rang 5
- x 928
- x 1486
Dus jullie vinden dat wat Arne heeft gedaan minder erg dan wat Jana heeft gedaan omdat hij patiënt is bij Ruben en zij niet-officiële stagiair? Iemand verdoven om ongestoord je gang te kunnen gaan is dus minder erg dan een vertrouwensbreuk?
0 x
-
- x 435
heidiw schreef:Dus jullie vinden dat wat Arne heeft gedaan minder erg dan wat Jana heeft gedaan omdat hij patiënt is bij Ruben en zij niet-officiële stagiair? Iemand verdoven om ongestoord je gang te kunnen gaan is dus minder erg dan een vertrouwensbreuk?

0 x
-
- Nog geen rang
- x 1
Wat moet Ruben dan doen? Arne persoonlijk straffen? Hem aangeven bij de politie? Zijn taak is om mensen te helpen en te begeleiden die dergelijke problemen hebben. Als je als psychiater geen begrip kan opbrengen voor iemand als Arne moet je een ander beroep kiezen.heidiw schreef:Dus jullie vinden dat wat Arne heeft gedaan minder erg dan wat Jana heeft gedaan omdat hij patiënt is bij Ruben en zij niet-officiële stagiair? Iemand verdoven om ongestoord je gang te kunnen gaan is dus minder erg dan een vertrouwensbreuk?
Jana daarentegen is een werkneemster een zware fout gemaakt heeft. Ik vind het eerlijk niet meer dan logisch dat een aspirant-psychologe gesanctioneerd wordt die:
-het belang van beroepsgeheim niet begrijpt
-het nut en de bedoeling van therapeutische sessies blijkbaar ook niet inziet. Dat Arne besefte dat hij een probleem had, maar geholpen wilde worden en dat het genezingsproces op de goede weg was, ontging haar blijkbaar.
-het leven van patiënten in gevaar brengt.
0 x
-
- x 435
Ik blijf het ook raar vinden. Beroepsgeheim is één ding, maar er moeten toch achterdeurtjes zijn als je vreest dat iemand gevaarlijk is voor zijn omgeving? En naar mijn mening is iemand als Arne wel een gevaar. Hij heeft een geweten, dat is al iets... Maar wat hij gedaan heeft is wel héél creepy. En sorry, een verband met een dode zus zie ik niet. Als hij om die reden flipt op Olivia, dan is dat omdat hij een serieuze vijs los heeft. En dus gevaarlijk is.heidiw schreef:Dus jullie vinden dat wat Arne heeft gedaan minder erg dan wat Jana heeft gedaan omdat hij patiënt is bij Ruben en zij niet-officiële stagiair? Iemand verdoven om ongestoord je gang te kunnen gaan is dus minder erg dan een vertrouwensbreuk?
0 x
-
- x 435
Vind jij nu zelf dat je hier het standpunt van menig forummer correct hebt omschreven? Ik zie toch nergens iets in die aard staan in de voorgaande bijdragen. Het woord erg wordt zelfs nergens gebruikt.heidiw schreef:Dus jullie vinden dat wat Arne heeft gedaan minder erg dan wat Jana heeft gedaan omdat hij patiënt is bij Ruben en zij niet-officiële stagiair? Iemand verdoven om ongestoord je gang te kunnen gaan is dus minder erg dan een vertrouwensbreuk?
Ik heb in de laatste maanden niets meer gezien wat er op wijst dat Arne nog een gevaar vormt voor iemand (buiten voor zichzelf dan). Hij is met succes de trainer geworden van een meisjesvoetbalploeg, hij is op een juiste manier van Olivia beginnen houden (denk maar aan die keer toen hij als kerstman verkleed was), hij beseft maar al te goed dat zijn daden fout waren en voelt zich daar enorm schuldig over, hij is uit eigen beweging naar een psychiater gegaan en de behandeling bleek duidelijk zijn vruchten af te werpen. En wat die link met de dode zus betreft, daar kunnen we onmogelijk over oordelen. We hebben nog niet eens een foto gezien van de meisje. Maar wat we wel weten is dat hij daarom niet "flipt op Olivia", maar dat blijkbaar treffende gelijkenis lange tijd een hinderpaal vormde voor Arne om op een normale manier verder te kunnen gaan met Olivia. En ik keur zijn oorspronkelijke oplossing daarvoor niet goed, dat doet hij trouwens zelf ook niet, maar hij heeft tenminste uiteindelijk de juiste stappen ondernomen om die hinderpaal correct weg te nemen. Ruben lijkt zo ook te oordelen, want als hij ook maar even de indruk had dat Arne een gevaar zou gevormd hebben voor iemand dan zou hij de politie ingeschakeld. En dat deed hij inderdaad van het moment dat Arne een gevaar vormde voor Arne zelf. Het is niet omdat iemand ooit eens iets strafbaars gedaan heeft dat het dan maar voor eeuwig ten dage een gevaarlijk monster is. Denk bijvoorbeeld eens aan Veronique indertijd. Die heeft op een gegeven moment haar eerste man, Lou, vergiftigd maar heeft na een opname in een psychiatrische instelling toch nog een leven kunnen leiden met zelfs een nieuw huwelijk met Mo zonder nog een gevaar geweest te zijn voor iemand. Zelfs niet voor haarzelf.Soapseut schreef:Ik blijf het ook raar vinden. Beroepsgeheim is één ding, maar er moeten toch achterdeurtjes zijn als je vreest dat iemand gevaarlijk is voor zijn omgeving? En naar mijn mening is iemand als Arne wel een gevaar. Hij heeft een geweten, dat is al iets... Maar wat hij gedaan heeft is wel héél creepy. En sorry, een verband met een dode zus zie ik niet. Als hij om die reden flipt op Olivia, dan is dat omdat hij een serieuze vijs los heeft. En dus gevaarlijk is.heidiw schreef:Dus jullie vinden dat wat Arne heeft gedaan minder erg dan wat Jana heeft gedaan omdat hij patiënt is bij Ruben en zij niet-officiële stagiair? Iemand verdoven om ongestoord je gang te kunnen gaan is dus minder erg dan een vertrouwensbreuk?
0 x
- Tiboko
- Poster rang 5
- x 47
- x 1034
e
Volgens Tamara is hij pas naar Ruben gegaan omdat zij hem in die richting wees. Dat heeft ze ook zo tegen Olivia gezegd. De eerste vijf à zes sessies zat hij ook maar in die stoel zonder iets te zeggen.tvx1 schreef:En ik keur zijn oorspronkelijke oplossing daarvoor niet goed, dat doet hij trouwens zelf ook niet, maar hij heeft tenminste uiteindelijk de juiste stappen ondernomen om die hinderpaal correct weg te nemen.
Dat laatste klopt niet hé. Ook Ruben heeft beroepsgeheim.tvx1 schreef:Ruben lijkt zo ook te oordelen, want als hij ook maar even de indruk had dat Arne een gevaar zou gevormd hebben voor iemand dan zou hij de politie ingeschakeld.
Dit gezegd zijnde is het natuurlijk ook maar één opinie, die van Ruben. Of Arne in de toekomst nog kan hervallen / ontsporen, zal later moeten blijken. Bij rechtszaken krijg je ook vaak experten te horen die tegenstrijdige opinies hebben, naargelang ze pro of contra de verdachte pleiten.
Bovendien neemt hij hier ook een grote verantwoordelijkheid, want Arne (met wat hij heeft gedaan) is nu coach van een meisjes voetbalploeg. Wat als één van de ouders uitkomt op wat Arne heeft uitgespookt. Wat zal Judith zeggen als ze hoort dat de coach van haar dochter op één haar van een verkrachting stond? Dezelfde Judith die indertijd Jens bij de politie aangaf toen ze dacht dat hij iets had met Emma...
Dit neemt uiteraard niet weg dat Ruben zijn patiënt mag verdedigen en dat hij hem (ook bij Olivia) een tweede kans wil gunnen. De grote vraag blijft natuurlijk hoe stabiel hij de 'nieuwe' Arne inschat. Wat als de wisselvallige Olivia Arne ooit voor een ander dumpt? Hoe zal de getraumatiseerde Arne dan reageren?
0 x