Stan Van Damme (Lennart Lemmens)

Hier kan je alles kwijt over de personages uit Thuis.
Forumregels
Hier komt alles over de personages, ook verhaallijnen die met die personages te maken hebben kan je hier kwijt. (Plaats hier geen spoilers, deze horen in het spoilerforum.)
Plaats reactie
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 928
x 1486

Bericht door heidiw »

Behalve dat hij gelijk had over het (vlucht)gedrag van Thilly leek hij deze keer ook oprecht en emotioneel ipv arrogant in wat hij haar verweet.
0 x
ThuisStan123
Poster rang 1
Poster rang 1
x 19
x 52

Bericht door ThuisStan123 »

Stan oprecht? Waar gaan we dat schrijven? Maar je hebt gelijk, hij leek echt geëmotioneerd, meer zoals zijn oude zelf zou zijn. Ik hoop wel nog steeds dat hij rap beseft dat hij geen poot meer heeft om op te staan.
0 x
ikke
x 435

Bericht door ikke »

heidiw schreef: vr 27 sep 2019, 22:49 Behalve dat hij gelijk had over het (vlucht)gedrag van Thilly leek hij deze keer ook oprecht en emotioneel ipv arrogant in wat hij haar verweet.
Ja, dat leek mij ook. Het kon geen kwaad dat ze dat eens onder de neus werd gewreven. Maar het zal hem niet helpen om ook Thilly van zich af te duwen.
Ik verlang naar het moment waarop Stan bij zijn nekvel wordt gegrepen en voor een tijdje in een gesloten afdeling van een psychiatrisch ziekenhuis beland. Helaas zal dat pas gebeuren nadat er (weer) een ernstig incident heeft plaats gegrepen. En dat klopt met de realiteit.
0 x
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1662
x 2567

Bericht door satine »

ikke schreef: za 28 sep 2019, 09:54 Maar het zal hem niet helpen om ook Thilly van zich af te duwen.
Dat was ook wat ik meteen dacht.
En ook hoe lang het nog gaat duren eer hij ook nog Tom en Marianne verliest.
0 x
Thom
Poster rang 2
Poster rang 2
x 292
x 447

Bericht door Thom »

Tja, als hij niet zorgvuldig wordt opgevolgd, dan is het begrijpelijk dat vroeg of laat hij weer eens de pedalen zou verliezen met alle gevolgen vandien. Hij kan heel slecht omgaan met gevoelens en ze te uiten, dat hadden we trouwens aan het eind van vorig seizoen ook al gezien. Onbegrijpelijk dat iedereen er zo laks in is geweest, Tom , Judith , de mensen van de psychiatrisch instelling. Die zullen wellicht niet weten over de gebeurtenissen van vorige zomer, maar iemand die zijn eigen moeder bont en blauw slaat zou men juist beter opgesloten houden tot men echt vooruitgang geboekt heeft en zeker nadien alles blijven opvolgen.
0 x
johan1969
Poster rang 5
Poster rang 5
x 26
x 276

Bericht door johan1969 »

Ik vond het goed dat Waldek, Stan op zijn plaats zette. Wat heeft n wijnboer nu aan n game-verslaafde, luie, arrogante snotneus ?
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 928
x 1486

Bericht door heidiw »

Je hebt geen ongelijk Thom, maar het probleem is dat Stan niet kon worden geïnterneerd of opgesloten omdat Judith en Emma geen klacht wilden indienen. En ik vermoed dat hij enkel de wettelijk voorziene periode in crisisopvang is geweest. Gezien hij intussen ook meerderjarig is heeft hij het recht elke behandeling te weigeren, tenzij door een rechter opgelegd. Iemand als Stan zou waarschijnlijk veel baat hebben bij een praatgroep waar hij het bij lotgenoten allemaal van zich af kan roepen zoals hij gisteren tegen Thilly deed. Maar ze kunnen hem helaas niet dwingen, hij zal het zelf moeten inzien.
0 x
Élise
Nog geen rang

Bericht door Élise »

Ik vind het gek dat niemand ooit tegen Stan heeft gezegd dat hij op zijn vader (en oma) lijkt. Ik kan me nog herinneren dat hij een paar jaar geleden zo bang was dat hij de criminele genen van zijn vader geerft zou hebben. Hij had toen die onderbroek van Jana gestolen dacht ik... En nu wordt die vergelijking nooit gemaakt?
0 x
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1662
x 2567

Bericht door satine »

Ik dacht dat hij dat zei toen bleek dat papa Kurt Mayra verkracht had, de avond dat hij verdronk.
Maar Kurt was geen crimineel die random vrouwen ging verkrachten. Hij dronk te veel en nam het niet te nauw met de echtelijke trouw, maar een misdadiger was hij niet.
En Hélène was dat ook niet.
Zij heeft heel foute dingen gedaan, maar toen ze inzag waar ze mee bezig was en waartoe dat leidde, heeft ze toch nog geprobeerd om de dingen recht te zetten, voor zover ze dat nog kon.
En ze was een ontzettend lieve oma voor Emma en Stan, ze zou door een vuur gegaan zijn voor hen.
Dus ik zie niet echt een vergelijking, ik vind het dan ook niet nodig om op dit moment dit onder zijn neus te wrijven.

En is Stan een crimineel?
Ik zie hem eerder als een losgeslagen jongeman die 'een aandoening' heeft zoals Thilly dat noemt.
Iets waarvoor hij blijkbaar geen behandeling of professionele ondersteuning krijgt.
En verder wordt hij materieel in de watten gelegd, maar kan hij voor de rest min of meer zijn plan trekken.
Iets waar hij duidelijk nog niet aan toe is.
0 x
daffy duck
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1360
x 1719
Contacteer:

Bericht door daffy duck »

ik vind hem eerder een koude kikker zonder normbesef. De wereld draait rond mij en mijn wensen en behoeften en de rest kan mij niet raken! Echt niet zo fijn om mee samen te leven voor 't moment. :nope:
0 x
Jonge bezems vegen het best, maar ik kuis ook in de hoekjes
jessie V.
Poster rang 5
Poster rang 5
x 690
x 532

Bericht door jessie V. »

Er werd toch een tipje van de sluier opgelicht , zoals hier al eerder is gezegd, toen hij zo uit viel tegen Tilly.
0 x
satine
Poster rang 5
Poster rang 5
x 1662
x 2567

Bericht door satine »

daffy duck schreef: zo 29 sep 2019, 13:54 ik vind hem eerder een koude kikker zonder normbesef. De wereld draait rond mij en mijn wensen en behoeften en de rest kan mij niet raken!
Hij heeft een bipolaire stoornis waar niets aan gedaan wordt.
Ik ga hem hier niet zitten verdedigen, want hij heeft een aantal grenzen overschreden, maar waar is die warme thuis die hem indertijd beloofd is?
Die heeft hij niet meer gehad sinds Tom en Judith uiteen zijn.
En iedereen heeft mooie woorden, maar uiteindelijk laat iedereen hem in de steek.
Hoe vaak heeft die jongen al moeten horen of lezen: 'bestel maar iets'?
En dan loopt het fout, mishandelt hij zijn moeder en nog wordt er NIETS gedaan.
Ze laten hem vrijwillig in opname gaan, wetende dat de dag dat hij 18 wordt hij kan gaan en staan en doen en laten wat hij wil.

En dan loopt het nog eens fout - er valt zelfs een dode. Iets waar Stan niet vrijuit gaat.
En nog wordt er niets ondernomen.
Integendeel, iedereen gaat de problemen uit de weg en laat Stan aan zijn lot over.
Nogmaals: ik wil hem niet goedpraten, maar hij heeft al heel wat meegemaakt en elke keer kwam hij op de laatste plaats.
Hij heeft dringend professionele begeleiding en ondersteuning nodig.
Maar dat kan - zoals inderdaad al gezegd geweest is hier - alleen als hij dat zelf wil.
0 x
Christel
Poster rang 5
Poster rang 5
x 3251
x 1602

Bericht door Christel »

Inderdaad...

Toen hij zo uitviel tegen Thilly leek hij mij ook wel oprecht, voor de eerste keer in tijden. Ook zijn reactie op Marianne is niet helemaal gelogen volgens mij, ook al ligt dat "oma" er veel te dik op. Ik geloof wel dat Stan ergens ver weg beseft dat die 2 echt met hem inzitten.
Helaas zijn hun motieven om hem te willen helpen niet helemaal "oprecht" (Thilly vertrekt - zoals Stan terecht verweet - weer net zo makkelijk met de noorderzon, en Marianne doet extra haar best voor Stan om zo ook Tom weer binnen te halen en omdat ze eenzaam is), en Stan beseft dat kennelijk maar al te goed (te zien aan zijn reactie tegenover Thilly, en ook de stroperig onoprechte manier waarop hij Marianne oma noemt), en de kans dat hij daar uiteindelijk weer misbruik van gaat maken of op een andere manier verkeerd mee omgaat, is dan ook wel heel groot.

De manier waarop Jan en alleman zich schuldig lijkt te voelen en ze Stan krampachtig uit de wind proberen te houden door hem niet de gevolgen te laten dragen van zijn acties, lijkt er hoe langer hoe meer voor te zorgen dat er uiteindelijk niks meer van Stan's oorspronkelijke karakter overblijft. Hij heeft inderdaad professionele begeleiding en ondersteuning nodig...
0 x
Logic will bring you from A to B. Your imagination, will bring you everywhere..
ThuisStan123
Poster rang 1
Poster rang 1
x 19
x 52

Bericht door ThuisStan123 »

De verhaallijn van Stan is door de maanden heen erg warrig geworden. Iedereen lijkt hem te willen afschermen voor zijn eigen acties, inderdaad, met als gevolgd dat hij zelf alleen nog dieper in de put valt en anderen gaat manipuleren. Heel zijn doen en laten is gewoon één grote schreeuw om aandacht, maar als hij die niet goedschiks kan krijgen, dan maar kwaadschiks.

We zijn nu al een hele tijd op het niveau dat de familie er zelf niets meer aan kan veranderen, maar niemand lijkt genoeg moed te hebben om dat hardop uit te spreken dus lopen ze op eieren en doen ze 'hun best'. Mijn kind = heilig kind. Ik heb lang genoeg naar Thuis gekeken om te weten dat er van zijn eerdere zelf gewoon niets meer overgebleven is, zoals hier werd aangehaald. Ik weet totaal niet hoe dit nu moet aflopen. Of Stan gaat naar een psychiatrie of er gebeurt nog een ramp. De vraag is alleen hoe hij die ramp over zich gaat afroepen.
0 x
heidiw
Poster rang 5
Poster rang 5
x 928
x 1486

Bericht door heidiw »

satine schreef: ma 30 sep 2019, 12:17 Hij heeft een bipolaire stoornis waar niets aan gedaan wordt.
Neen, het is borderline, een persoonlijkheidsstoornis. Bipolair is iets helemaal anders, dat is een echte psychiatrische aandoening.
Maar inderdaad: "bestel maar iets", meestal per sms. Mensen met borderline hebben al hechtingsproblemen, en als ze dan keer op keer in de steek worden gelaten...
En dan is zijn moeder nog dokter. Zelfs al is ze huisarts, ze heeft alle middelen om zich in de materie te verdiepen, en DSM V is zo besteld.
0 x
Plaats reactie